Ateistavilág

Vallásos gyerekek

2015. március 10. - Ateista, Humanista, Agnosztikus

catholic-kid-praying.jpg

A vallástalanokkal szemben sokszor elhangzik a gyakori panasz: „Miért nem tudják az ateisták békén hagyni a vallásosakat? Mit számít ez nekik?” Néha nekem is vannak hasonló gondolataim. Mit árt ez egyáltalán? Majd eszembe jut a saját gyermekkorom és a gyerekeim találkozásai vallásos gyerekekkel.

Nem csak a vallásos felnőttekről van szó

Ha a vallás csak a felnőttek saját vallásos meggyőződéseiről hozott döntéseiről szólna, ennek a panasznak lenne értelme. De a vallás nem csak a felnőtteket érinti. A valóságban a legtöbb vallásos felnőtt vallásos gyerekként kezdte.

A helyzet pedig az, hogy a vallás nagyon gyakran nem csak otthon található meg és nem gyakran ártalmatlan. Az evangéliumi kereszténység esetében például (amiben én felnőttem), a vallás teljes mértékben rettenetes tud lenni, ami messzemenő következményekkel jár világszerte azzal kapcsolatban, hogy a gyerekek hogyan látják a világot, hogyan viszonyulnak a kortársaikhoz, és hogyan látják önmagukat.

Mihez kezdenek a gyerekek a vallással?

A vallásos gyereknevelést fárasztónak és megtévesztőnek tartottam. Egyes szülők jobban tudnak bánni a kognitív disszonanciával, mint mások. Én nem tudtam ezt megtenni. Fáradttá és szomorúvá tett. Értékelem az ateista anya és az ateista gyermeknevelésről szóló népszerű esszé szerzőjének, Deborah Mitchellnek a következő érveit: „Isten rossz szülő és rossz példakép.”, „Isten nem logikus.”, „Isten nem tisztességes.”, valamint hogy „Isten nem védi meg az ártatlanokat.”

Amikor a szülők azt tanítják a gyermeküknek, hogy van mennyország és van pokol, és az egyetlen módja, hogy a mennybe juss az, hogy keresztény legyél, akkor mit várnak pontosan, hogy a gyermekek mihez kezdjenek ezzel az információval? Vagy mi a helyzet az eredendő bűn fogalmával? Hogy dolgozza fel egy kisgyerek azt a tanítást, hogy ő hitvány és útban van a pokol felé, hacsak nem fogadja el Jézust, mint a „személyes megváltóját”? A gyerekek ezeket a teológiai fogalmakat különféleképpen kezelik. Egyesek szomorúak lesznek és félni kezdenek a barátaik örökkévaló lelkéért, olyannyira, hogy buzgón elkezdik „megosztani az evangéliumi üzenetet”, így próbálva megmenteni barátaikat az örök kárhozattól. Mások ezt eszközként használják arra, hogy azokat a gyerekeket, akiket nem kedvelnek, kiközösítsék. Majd vannak azok a gyerekek, akik mindent magukba fojtanak. Számukra ez nem a többiekről szól, de végső soron az internalizációjuk befolyásolja azt is, ahogy másokkal bánnak, mert ezt meghatározza az, hogy mit gondolnak önmagukról.

Épp elég nehéz gyereknek lenni

Gyereknek lenni elég nehéz a pokoltól való félelem, a mennybe jutásra való törekvés nélkül is, vagy a hit nélkül, hogy minden ember undorító és hitvány, akiknek egy isteni megváltóra van szükségük, aki megvédi őket az isteni megtorlástól. Mind a mai napig élénk és tiszta emlékeim vannak arról, ahogy hideg verejtékben úszva ébredtem fel, hangokat véltem hallani a házban, és azon aggódtam, hogy mindenki elragadtatott és én itt maradtam a Földön egyedül a bűnösökkel – mindez csak azért, mert lehet, hogy úgy feküdtem le, hogy nem gyóntam meg valamelyik bűnömet.

Az iskolában a vallásos gyerekek és a más vallású, vagy vallástalan gyerekek közt állandó konfliktus van. A legtöbb vallástalan gyerek örül, ha kimaradhat ebből, de igazából nincs választásuk. Majdnem biztos, hogy egy ateista gyerek konfrontációba fog kerülni egy vallásos gyerekkel (és gyakran felnőttel is) olyan módon, ami ijesztő, szorongást keltő, megalázó vagy megtévesztő számára (vagy mindez egyszerre). Ez általában a gyermek oktatásának legkorábbi, legsérülékenyebb időszakában történik meg.

Megfélemlítés, szorongás és kizárás

Végső soron senki sem marad ki ebből. Ez nem csak az ateista gyerekekről szól, akiknek kezelniük kell a vallásos gyermekek evangelizációját vagy a rájuk nehezedő nyomást magától az iskolától (sportesemények előtti imádkozás, Biblia és vallásos reklámok, amiket az iskolában osztogatnak stb.). A vallásos gyerekeknek megvannak a saját problémáik, amik elsődlegesen befolyásolják a viselkedésüket.

Megfélemlítés és vallásos abúzus, önértékelési problémák, félelem és szorongás, szexuális zavarok, szegregációval kapcsolatos problémák, elkülönítés és kényszerített tudatlanság csak néhány azok közül a problémák közül, amiket a vallásos nevelés eredményezhet.

Mostanra valószínűleg ez az egész úgy hangzik, mintha azt mondanám, hogy a szülőknek nem lenne szabad a vallásról tanítani a gyereküket. Egyáltalán nem állítom ezt. Csak úgy, ahogy nem javasolnám a szülőknek azt sem, hogy ne tanítsanak a gyerekeiknek a tenyérjóslásról, asztrológiáról, szellemekről, az ételszínezékek problémáiról, vagy bármely más erős családi hiedelemről. Sok barátom van, akik őszinte keresztény hívők, és akik arra tanítják a gyerekeiket, hogy ne terjesszék az evangéliumot, nem arra tanítanak, hogy kirekesszenek másokat, és nem teszik ki a gyermekeiket a pokol teológiájának, vagy az elragadtatás eszkatológiájának.

Tartsuk ott, ahová tartozik

Amit sugallni szeretnék az az, hogy a spiritualitást, vallást, hitet – akárminek is nevezzük – ismerjék fel, hogy az gyermekek kezébe adva erős társadalmi erő lehet, és eléggé veszélyes is lehet mind a gyermek, mind a társai számára. A spiritualitással való megszégyenítés, a szentírással való elnyomás, a jó szándékkal való félrevezetés nem lehet egyszerűen megbocsátható csak azért, mert „személyes hit”-en alapul.

Nem várom azt, hogy a vallás eltűnjön. Sok ember számára hasznos és sokféleképpen gazdagítja az életüket. Szintén nem várom el, hogy a gyermekeim védve legyenek a sértő hiedelmektől. Remélem, hogy részt tudnak venni beszélgetésekben és barátságot kötnek különféle emberekkel, beleértve azokat is, akiknek erőteljes vallásos meggyőződéseik vannak. De ahogy Mitchell írta az esszéjében: „Csak azt szeretném, ha a vallást otthon és a templomban tartanánk, ahová tartozik. Ez egy személyes dolog, mint egy fogkefe vagy egy pár cipő. Nem olyasmi, amit idegenek használhatnának vagy viselhetnének.”

Sok vallás ezt meg tudja tenni és mégis erős, odaadó hívőket mondhat magáénak. Nem hiszem, hogy sokat kérek, ha azt mondom, a többi vallás is adhatna ennek egy esélyt. A gyerekeink számára lehetővé kell tenni, hogy spirituális megfélemlítés, az örök kárhozattal való fenyegetés, vagy az örök lelkükről alkotott benyomásokból származó összetett önértékelési problémák félelme nélkül nőjenek fel.

Makeesha Fischer

 

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr827258163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huKKK 2015.03.11. 03:55:02

"Hogy dolgozza fel egy kisgyerek azt a tanítást, hogy ő hitvány és útban van a pokol felé, hacsak nem fogadja el Jézust, mint a „személyes megváltóját”? "

Hogy dolgozza fel?
Kiröhögi.
Annyi horrort és pornót néznek a gyerekek interneten, hogy a pokol fogalma már el sem éri az ingerküszöböt.

Eleve maga a kérdés megfogalmazása is arról árulkodik, hogy a kérdés feltevője egy elvont, irreális világban él, nem érdeklik az aktualitások,
emiatt a feltevései is életszerűtlen fikciókon alapulnak.

GTOnizuka 2015.03.11. 11:20:35

@huKKK:
A kommented lenéző napjaink fiatalaival szemben. Elég sok emberrel és gyerekkel foglalkozom ahhoz, hogy megállapíthassam, hogy tényleg nagyon sokakban okoz szorongást a celesztiális nagytestvér, a pokol gondolata és egyéb vallásos babonák.

huKKK 2015.03.11. 15:34:34

@GTOnizuka:
"A kommented lenéző napjaink fiatalaival szemben."
Elnézését kérem, ha félreérthetően fogalmaztam.
Egyáltalán nem nézem le a fiatalokat.
Sőt, az a vélemenyem, hogy az internetkultúra, az online erőszakra épülő játékok nagyobb kihívások elé állították őket, mint az én generációmat, akik még előtte nőttünk fel.

"Elég sok emberrel és gyerekkel foglalkozom ahhoz, hogy megállapíthassam, hogy tényleg nagyon sokakban okoz szorongást a celesztiális nagytestvér, a pokol gondolata és egyéb vallásos babonák"

Preciziósan kizárólag az ilyeni vallásos
irányú babonás szorongásokkal foglalkozik, vagy egyéb szorongásos dolgokkal is?

Én is elég sok fiatallal találkozom, sőt keresztény gyerekekkel is, de én még keresztények közt is 5% alattinak látom a kóros esetek számát.
A kereszténység elég megosztott vallás.
Felekezetenként is eltérő álláspontok, bibliaértelmezések vannak pokoli, celesztiális vonalon is.

Érdekes, ahogy felvetette ezt a kérdést, úgy tűnik, mintha az ateistákban erősebb vallásos félelmek, szorongások merülnének fel a pokol-menny vonatkozásában, mint a kereszténységben...
Mi lehet ennek az oka?

B_Csapat 2015.03.12. 19:02:12

@huKKK: Szerintem félreérted. A poszt szerzője nem a tízévesnél idősebbekért aggódik (ahogy találóan megfogalmaztad: a pornó és horror fogyasztókért), hanem a fiatalabbak miatt. Akiket ha megrémít a Piroska és a farkas című mese, meg lehet nyugtatni, hogy ez csak egy kitalált történet jóról és gonoszról, a valóságban nem eszi meg a farkas a nagyit. Ugyanez nem mondható el a vallások kitalált történeteiről, amelyek ugyanúgy megrémiszthetnek egy kisgyereket (pokol,a mindenről tudó Isten stb.), de ezek egy vallásos család számára a valóság részei.

huKKK 2015.03.12. 19:38:32

@B_Csapat:
"A poszt szerzője nem a tízévesnél idősebbekért aggódik (ahogy találóan megfogalmaztad: a pornó és horror fogyasztókért), hanem a fiatalabbak miatt."

Makeesha Fischer a poszt írója.
Aggódik???
Térít.
A saját maga által barkácsolt vallásához.
Híveket toboroz.
Biznisz szekta.

B_Csapat 2015.03.13. 17:02:05

@huKKK: Ezt hol olvastad? Mert újraolvasva a posztot nem találtam arra utalást vagy közvetlen felhívást, hogy csatlakoznom kéne bármely valláshoz, vagy szektához.

huKKK 2015.03.13. 23:10:19

@B_Csapat:

"Ezt hol olvastad?"
Erre a következetésre jutottam.

"Mert újraolvasva a posztot nem találtam arra utalást vagy közvetlen felhívást, hogy csatlakoznom kéne bármely valláshoz, vagy szektához."

Nagyon jól látja, hogy nem látja.

M.F. nagyon jól rámutat a vallás és a vallást követők fogyatékosságaira.
A mondókájának az igazságaival nincsen gondom.
A következtetései és magyarázatai közt vannak elég nagy "pontatlanságok".

Bár nem vallásos az író, mégis úgy tálalja a magyarázatait, mint valamiféle vallásos dogmákat. Szektásan gondolkodónak tűnik.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2015.03.25. 18:28:15

Vannak keresztény irányzatok is, amelyek kimondottan annak a hívei, hogy csak a felnőttként megkeresztelkedés (jézust is felnőttként keresztelték!) ér valamit, hiszen a gyermek hite legfeljebb mesei hit (mint a télapóban).

Persze egy egyházat nem érdeklik ilyen elvi kérdések, amíg újabb jövedelmet látnak minden újabb gyerekben.

Baracsi Attila 2015.05.04. 18:10:14

Nos. Én igazán nem nevetettem vallásosként,de igazán ateistaként sem. Valahogy inkább "félúton,amolyan középutasként"álltam e két világkép között. Nos. Én igazából sem megerősíteni,sem pedig megcáfolni nem tudom Isten létét,avagy nem létét,igazából a legkevésbé foglalkoztatott ez a dolog. Annál inkább foglalkoztat máig is az a kérdés,mi szerint,ha egy épület nem jön-jöhet létre csak úgy magától,akkor ez a hihetetlenül komplex világegyetem a maga egyszerű bonyolultságával,de a még inkább bonyolult egyszerűségével,még is hogyan jöhetett létre? Ha tegyük fel,hogy volt egy(de esetleg talán méág inkább több)intelligens tervező,aki(k) valami,a mi mai értelmünk számára felfoghatatlan célllal,és ok(ok)ból létrehozta a ma ismert világegyetemet,őket ki(mi),és ami a legfontosabb,miért,és mi célból hozta létre? De ha inkább az evolúciót vesszük példaként,akkor azt ki vagy mi,és miért indította be? Mert én személy szerint nem igazán tuidom azt sem elhinni-elfogadni,hogy az élet ezen a bolygón legalábbis,csak úgy a puszta véletlenek egymás után következő összjátéka lévén magától,a nagy semmiből jött létre,és szintúgy csak úgy a természet véletlenszerűségeinek a szeszélyeinek köszönhetően fejlődött továb,s lett a ma ismerzt valósággá.
Ezekből nyilván adódik a kérdés,hogy ha van(vannak-voltak),akkor Istent(Isteneket)ki,és mi,és miért hozta létre,és az evolúciót ki(kik)és miért,és hogyan indította(indították)be.
Euz a "tipikus mi volt előbb,a tyúk,vagy a tojás,kérdésének az örök dilemmája."

Baracsi Attila 2015.05.04. 18:25:25

Egy időben próbáltak bevonzani a hitgyülisek,Jehova tanúi,és hasonlók,össze is járogattam velük,de valahogy úgy éreztem,hogy az a világ,valahogy nem az én világom. a történelmi egyházakról ugyebár meg a történelmi ismereteim alapján volt meg egy olyan alapvéleményem,hogy inkább,köszi,de nem kérnék belőlük!
De mi a véleményetek a szabadkőművesekről.és az illuminátusokról,és a hasonló titkos társaságokról?

Baracsi Attila 2015.05.04. 18:27:14

@eMeL: Nos igen,az egyházak is valójában nem mások,mint tulajdonképpeni gazdasági vállalkozások,még ha ők,és a követőik ezt nem is igazán hajlandóak(képesek)belátni-beismerni.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.13. 10:44:09

Az első mondatban felvetett problémához: fórumon/blogon kívül sohasem piszkáltam a vallásos embereket, ott is csak a fanatikus hülyéket. Ellenben engem folyton inzultálnak, zaklatlak a vallásos alakok. Pl. becsengetnek hozzánk az újságjaikkal. Felvernek déli szunyókálásomból a kolompolásukkal. A tévében nem elég, hogy önálló csatornájuk van, sok egyéb adó is ad vallási műsorokat, miközben ateista műsor, csatorna nincs. Stb.
süti beállítások módosítása